BREAKING NEWS

"Haramkan" pelajar ke Mesir.. PAS mula Meroyan sakan...


Setiausaha PAS Terengganu, Yahaya Ali menyifatkan tindakan kerajaan Terengganu akan menghentikan penghantaran pelajar ke Mesir sebagai silap besar serta takutkan ‘bayang-bayang’ sendiri.

Katanya, polisi baru kerajaan Umno-BN itu menjadi suatu kerugian dari sudut keilmuan yang diperolehi khususnya di Universiti al-Azhar, Mesir.

Menurut Yahaya, Ahmad juga menghina sistem pendidikan pusat pengajian negara itu yang memiliki universti al-Azhar, universiti tertua di dunia yang terkenal hebat dari sudut keilmuannya.

“Kita (PAS) rasa satu kesilapan besar dari sudut ilmu jika kerajaan Terengganu membuat keputusan menghentikan penghantaran pelajar kita ke Mesir.

“Kenapa takut dengan ‘bayang-bayang’ kononnya pelajar di Mesir terlibat dengan politik pembangkang dan tidak bersama kerajaan (Umno-BN).

“Ini bukan salah sistem (Al-Azhar) jika pelajar terlibat dengan politik tetapi pendedahan dengan aktiviti berpersatuan dan ilmu membawa kepada kebenaran dalam perjuangan,” ujarnya.

Beliau berkata demikian ketika mengulas kenyataan Menteri Besar Terengganu, Dato’ Seri Ahmad Said yang mengumumkan perkara tersebut pada 19 Disember lalu..

Ahmad dipetik sebagai berkata sistem pendidikan di sesetengah pusat pengajian negara itu menyebabkan ada pelajar dari negeri ini yang terkandas pengajian mereka.

"Sistem pengajian di negara itu agak 'kucar-kacir' manakala sebilangan pelajar turut terheret dalam agenda politik tertentu sehingga meminggirkan pelajaran mereka,'' katanya kepada pemberita selepas Majlis Penganugerahan Pingat Emas dan Hadiah Kecemerlangan Yayasan Terengganu (YT) kali ke-32 di Taman Tamadun Islam.

Ekoran kenyataan Ahmad, Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (Maidam) turut mengumumkan akan menghantar semua pelajar tajaannya ke Jordan dan tidak lagi ke Mesir, mulai tahun hadapan.

Catat Ulasan

About

Blog ini mengandungi penulisan artikel yang berunsurkan..

(Edisi18PL), menyentuh aspek agama, sosial dan politik,
(Edisi18SX), mengandungi unsur seks yang agak keterlaluan,
(Edisi18SG), ada gabungan dua atau lebih unsur ganas, seram dan seks,

Setiap kandungan didalam blog ini hanyalah merupakan satira politik dan juga pojok penulisan peribadi. Jangan ambil serius sangat kalau terasa dipersendakan dan terkena di batang hidung sendiri. Sila bertindak bijak untuk kebaikan diri masing-masing.

Terima kasih kerana berlapang dada sewaktu membaca.
 
Copyright © 2014 MPP Online